top of page

סדנאות

הילד כפרטנר
אלכס וינגרט - ליצנות רפואית
אלכס וינגרט - ליצנות רפואית

   להזמנות חייגו   

 סדנא 

הילד כפרטנר

כשהליצנות הרפואית פוגשת את עולם הטיפול הרגשי.

להתפתחות והעשרת ארגז הכלים של ליצנים רפואיים וחינוכיים, סטודנטים לליצנות רפואית וחינוכית, מטפלים בהבעה ויצירה, תרפיסטים בדרמה, פסיכודרמה ולאנשי צוות רפואי. 

כליצנים רפואיים שמנו לנו כמטרה בעבודה – לסייע לילד המאושפז להתמודד עם האשפוז והמחלה. למצוא דרכים לתמוך בו, להעצים אותו ולסייע לו להתחבר לכוחות ולחוסן הפנימי שלו.


עבור הילד, האשפוז בבית החולים הינו מצב משברי, שדורש ממנו וממשפחתו הרבה משאבים להתמודדות.
ד. ויניקוט, רופא הילדים והפסיכואנליסט המפורסם, תלמידו של פרויד ומאבות התרפיה במשחק אמר כי "אחד הקריטריונים החשובים ביותר לבריאותו של אדם היא היכולת לשחק". ויניקוט טען שבמצבי משבר היכולת הזו לשחק עלולה להיפגע. ותפקידו של המטפל בין השאר, לסייע למטופל לשקם את אותה היכולת לשחק שנפגעה. ויניקוט טען שתרפיה הינה בעצם משחק משותף של המטפל והמטופל.
יכולת זו למשחק ויצירתיות, הינה מולדת הקיימת בכל אחד מאתנו. לכן, כאשר אנחנו שואפים להעצים את הילד, טוב נעשה אם ננסה לחבר אותו למשאב מאוד משמעותי שקיים בו באופן טבעי - היכולת לשחק.


באמצעות דמות הליצן שלנו, שמטבעה מהווה גשר בין עולם הילדים לעולם המבוגרים, אנחנו יכולים להזמין ולעורר את הילד למשחק ויצירה משותפים.
עוד טען ויניקוט, שכדי שהמשחק יוכל להתקיים בבטחה, צריך להיווצר מרחק מסוים בינו לבין המציאות, שעלולה לאיים עליו כשהיא נוכחת מדי במשחק. 
עבור המשחק והיכולת לשחק, המטופל זקוק בעצם ל'מרחב בטוח'.
הדימוי האנושי האוניברסלי למרחב בטוח ראשוני הינו 'עובר ברחם'.
זהו מרחב מכיל של קשר ומילוי צרכים ראשוניים. ויניקוט כינה זאת גם בשם – 'מרחב הביניים'.


'מרחב הביניים' מאפשר לילד /המטופל להתמודד עם תכנים קשים ומאיימים מתוך המציאות מתוך הרחקה ותחושת בטחון. זהו מרחב בטוח עבורו.
בסדנה/קורס נלמד אם כן כיצד להזמין את הילדים להיות 'פרטנרים למשחק ויצירה משותפים בתוך מרחב בטוח'. וכיצד ליישם את זה ככלי וכמודל לעבודה של הליצן הרפואי בשטח, באופן מודע וקשוב לצרכים של הילד המאושפז, כמו גם ההורים והצוות הרפואי.

במהלך הסדנה, נגע ונתרגל באופן תיאורטי וחוויתי בטכניקות ומושגים בסיסיים ,שמחברים בין עולם הליצנות הרפואית וה'פרפורמנס' לבין עולם הטיפול הרגשי : דרמה תרפיה, פסיכודרמה וטיפול בהבעה ויצירה, התמקדות (FOCUSING), התאוריה הפוליווגאלית ועוד. 


הסדנה יכולה להשתלב במהלך לימודי הליצנות הרפואית והחינוכית וגם לקראת סופם, כחלק מתרגול של סימולציות והתנסות מעשית.

 תיאטרון טיפולי
אלכס וינגרט - תיאטרון טיפולי

 סדנא 

 תיאטרון טיפולי

הדרמה והתיאטרון ככלים משמעותיים להעצמה והתמודדות עם קשיים רגשיים וחברתיים 
בדרך חווייתית ויצירתית.
הסדנא מיועדת למגוון רחב של קבוצות מאוכלוסיות טיפוליות שונות, ילדים, מתבגרים ומבוגרים, לילדים ומתבגרים בסיכון, לחינוך המיוחד, למבוגרים במצבי משבר ופוסט טראומה,  נגמלים ועוד.

במהלך הסדנה, המשתתפים מתגבשים כקבוצה, מתרגלים אינטראקציה חברתית מתוך בטחון, כבוד ואמפתיה, לומדים וחווים טכניקות משחק ותיאטרון, לוקחים חלק בתהליך היצירה האישית והקבוצתית – כתיבת מופע מקורי המבוסס על התמה הקבוצתית וחומרים אישיים. 
לבסוף, משתתפים באופן פעיל בתפקידים בימתיים ו/או הפקתיים במופע/הצגה אל מול קהל חי. 


ההצגה מהווה כלי משמעותי לביטוי אישי וקבוצתי, מעצים ומרפא.  לאחריה מתבצע עיבוד וסיכום של התהליך כולו, התבוננות משותפת בתובנות שנרכשו במהלכו  ומבט לעתיד.

   להזמנות חייגו   

אלכס וינגרט - קשרים וכישורים

   להזמנות חייגו   

 סדנא 

קשרים וכישורים

סדנה לפיתוח כישורי התמודדות עם מצבי סיכון דרך דרמה, סיפור ואומנות.
הסדנא מתאימה לקבוצות של מתבגרים עם קשיים רגשיים, במרכזי קידום נוער, מפתנים, בבתי ספר, חטיבות ביניים ותיכונים, כיתות אתגר מב'ר, אומץ  ועוד.

מטרת הסדנה לסייע למתבגרים לפתח ולתרגל מיומנויות וכישורי חיים בהתמודדות עם מצבי סיכון כגון –אלימות, סמים ואלכוהול, לחץ חברתי, דימוי עצמי ועוד.


במהלך הסדנה נעשה שימוש בטכניקות וכלים אומנותיים כגון – דרמה ותיאטרון, מספרי סיפורים, אימפרוביזציה, ציור ועוד ככלי עזר לפיתוח ארגז כלים המסייעים לבני הנוער בהתמודדות עם מצבי חיים.
בין השאר הנערים יתרגלו וילמדו - הקשבה ותקשורת, אינטימיות, קבלת השונה, פתרון קונפליקטים, זיהוי גורמי סיכון והגנה, פיתוח מודעות עצמית ובטחון עצמי ועוד.

קשרים וכישורים
אלכס וינגרט - אדם נולד שחקן

   להזמנות חייגו   

 סדנא 

אדם נולד שחקן

סדנת התנסות והכרות עם עולם התיאטרון והמשחק.
הסדנא מיועדת לילדים ומתבגרים מהחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, לחיזוק הדימוי והבטחון העצמי ולשיפור כישורים תוך אישיים ובינאישיים וגם למבוגרים ממסגרות טיפוליות ותומכות שונות.

הצייר מצייר ציור, המוסיקאי – מנגינה, השחקן – יוצר דמות.  כיצד יוצרים 'דמות'? איך מספרים את הסיפור שלו/שלה? 'מה זה להיות 'שחקן'? 
הסדנה כוללת התנסות חווייתית במושגי יסוד מעולם התיאטרון והמשחק כגון:  דמות, עלילה, אירוע דרמטי, מקום/ זמן, קונפליקט, אלתור, עבודה עם טקסט,  עבודה עם חפצים, אביזרים ותלבושות, יצירת סצנה באלתור, מונולוגים ודיאלוגים.

אדם נולד שחקן
סנגור עצמי
אלכס וינגרט - סנגור עצמי

   להזמנות חייגו   

 סדנא 

סנגור עצמי

סדנת ללימוד כלים ומיומנויות לחיזוק היכולת לשמור על ה'עצמי' ולתת תוקף וביטוי לצרכים  פנימיים דרך דרמה, הבעה ויצירה.
מיועדת לילדים ומתבגרים מהחינוך המיוחד, עם קשיים רגשיים וקשיים בדימוי עצמי,לקויות למידה, לקויות סביבתיות, עיכוב התפתחותי ופיגור, קשיי קשב וריכוז 
וקושי בויסות רגשי.

דרך עבודה קבוצתית יצירתית וחווייתית, ובאמצעות שילוב תרגילים מעולם הדרמה והיצירה  כגון אימפרוביזציה, סיפור, תנועה וציור, המתבגרים לומדים כלים לבטא בקול את הצרכים, הרצונות שלהם ואת עולמם הפנימי. 
בנוסף מסייעת הסדנה לפתח מיומנויות תקשורת, כישורים חברתיים, אמפתיה, ויסות רגשי ופתרון קונפליקטים.
 

אלכס וינגרט - אימפרוביזציה – כן בכיף

 סדנא 

אימפרוביזציה – "כן בכיף"!

סדנה דרמה חווייתית ומהנה ללימוד עקרונות האלתור בתיאטרון.
הסדנא מיועדת לילדים ונוער ממגוון רחב של מסגרות מהחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.


כלי מצוין לפיתוח מיומנויות תקשורת, הקשבה ושיתוף פעולה, יצירתיות וזרימה, ספונטניות, שחרור וכיף!

במהלך הסדנה נלמד ונתרגל בניית סצנה תיאטרלית באלתור תוך כדי התנסות במגוון טכניקות בימתיות שונות –  קומדיה פיזית, ספורט תיאטרון [של מי השורה הזאת?], סלפסטיק ועוד. 

   להזמנות חייגו   

אימפרוביזציה – "כן בכיף"!
אלכס וינגרט - שעת סיפור

   להזמנות חייגו   

 סדנא 

לימוד והכשרת 'מספרי סיפורים'

הסיפור הנו כלי לתקשורת וריפוי עתיק יומין. כיום שיטות טיפול רבות ומגוונות כגון פסיכודרמה, דרמה תרפיה וביבליותרפיה משתמשות בסיפור ככלי לטיפול ולהעצמה. הריפוי הוא של המספר ושל המאזינים/ הקהל.


לימוד טכניקות של סיפור סיפורים והופעה מול קהל יכולים לתת למשתתפים בכלל, ולבני הנוער (אשר נמצאים בשלב הרגיש של חיפוש וגיבוש הזהות העצמית) בפרט, כלים חשובים מאוד לתקשורת עם עולמם הפנימי ועם העולם החיצון. כמו כן הן יכולות לסייע להם לפתח דמוי עצמי ובטחון עצמי, יצירתיות , דמיון ואינטיליגנציה רגשית.

במהלך הסדנה, המשתתפים ילמדו על המרכיבים הבסיסיים של הסיפור והדרמה - דמות [ גיבור/ פרוטגוניסט] , משאלה/ משימה של הגיבור,
הגורמים המפריעים  להגשמת המשאלה של הגיבור [אנטגוניסטים],  הגורמים המסייעים, ציר העלילה, הקונפליקט, הקליימקס [נקודת השיא] , הפתרון ועוד.
המשתתפים יפגשו סוגים שונים של סיפורים – סיפורים מתוך חוויות אישיות,  סיפורים מודרנים של יוצרים מהעולם ויוצרים ישראלים וסיפורי אגדה קלסיים.  
בנוסף ירכשו כלים ויתרגלו דרכים וטכניקות לסיפור סיפורים באופן שירתק ויתקשר עם כמה שיותר אנשים.


בסוף הסדנה יצא כל משתתף עם סיפור אחד לפחות באמתחתו אותו יוכל להציג אחר כך בפני קהל. המשתתפים יוכלו להשתמש בכלים שרכשו וליישם אותם במופעים קטנים במרחב הקהילתי/ ציבורי.

לימוד והכשרת 'מספרי סיפורים'
אלכס וינגרט - עמידה על במה

 סדנא 

עמידה על במה

סדנה לפיתוח מיומנויות ה'פרפורמנס', הדיבור וההופעה מול קהל, וככלי לשיפור הביטוי הדימוי והבטחון העצמי.
הסדנא מתאימה למתבגרים ו/או מבוגרים, שעובדים עם קהל – מורים, מדריכים, מטפלים ועוד.  

8 מפגשים בני שעתיים אקדמאיות כל מפגש.
 
כיצד עוברים ממצב 'יומיומי' למצב 'בימתי'? 
נתרגל טכניקות חימום וריכוז ככלים המסייעים למעבר הזה –  פיזיות, רגשיות ומחשבתיות.
נעבוד על פיתוח ה'כריזמה', הנוכחות הבימתית שלנו,  נתרגל עמידה ותנועה על במה, מימיקות, עבודת גוף, תקשורת והופעה מול קהל!

  2  

מספרי סיפורים
המשתתפים יתרגלו טכניקות מעולם ה'סטורי טלינג' ככלי להעמקת הקתימ''בה וכאמצעי לספר סיפור ולהעביר מסרים בדרך שמעודדת עניין והקשבה.

 2 מפגשים 

  1  

קתימ''בה - קול, תנועה (ידיים , גוף ונשימה), יצירתיות, מבט (קשר עין), בטחון (פנימי וחיצוני) והתלהבות (אמונה בעצמי, במסר והומור)
במפגשים הנ'ל ילמדו המשתתפים ויתרגלו באופן חוויתי את עקרונות הקתימ''בה (קול, תנועה, יצירתיות, מבט, בטחון והתלהבות) ככלי   לעמידה מול קהל והעברת מסרים.

 2 מפגשים 

  4  

עמידה מול קהל 
במפגש הנ'ל נעשה אינטגרציה וחיבור של כל העקרונות שלמדנו במפגשים הקודמים ונתרגל אותם הלכה למעשה, מול קהל.

(מפגש + מפגש מסכם)

  3  

אימפרוביזציה

כיצד אני מאפשר לעצמי 'לזרום עם מה שיש', להפוך את ה'דפקט' ל'אפקט' ככלי לעורר עוד יותר עניין והקשבה בקרב הקהל שלי. כיצד ניתן לשלב רגעים ספונטניים מפתיעים לחיזוק הקשר והקשב, בתוך מסגרת מובנית וטקסט מוכן וידוע מראש.

 2 מפגשים 

   להזמנות חייגו   

עמידה על במה
bottom of page